De Voordeur

Geplaatst op 28 augustus 2024.

Sinds 2017 is De Voordeur het eerste aanspreekpunt van Humanitas Onder Dak voor zorginhoudelijke vragen. Alle aanmeldingen op het gebied van opvang, begeleiding, (beschermd) wonen en dagbesteding lopen via De Voordeur. Ook voor advies en vragen op deze gebieden of het meedenken in een casus, staat De Voordeur open.

De afgelopen zes jaar heeft De Voordeur een stevige plek verworven in het Twentse zorglandschap. Cliënten en ketenpartners weten de weg naar De Voordeur goed te vinden. Onze Voordeur wordt bemand door 3 medewerkers; Janneke, Ineke en Nancy. Zij beschikken over een solide kennis van de sociale kaart, weten welke routes zij moeten bewandelen en wie zij daarvoor moeten benaderen.

Janneke: ‘Als iemand blanco bij ons binnenkomt, kijken wij op basis van de aanmelding of en waar we iemand kunnen plaatsen en wat we kunnen betekenen. Niet alles kan, maar we proberen helderheid te scheppen in de mogelijkheden. De deur gaat nooit helemaal dicht. Zo zijn wij niet.’

De Voordeur is altijd bezig met mensen onderdak brengen. Maar de zorgwereld is complex. De medewerkers van De Voordeur werken hard aan het vinden van oplossingen en tonen daarbij creativiteit.

‘Het belang van de cliënt staat altijd voorop. Laatst meldde zich een jongen van 18 jaar met een verleden binnen de jeugdzorg. Door omstandigheden raakte hij dakloos. De maatschappelijke opvang zou nodig zijn om weer een route te bewandelen richting Beschermd Wonen. Een van de voorwaarden van een opvangtraject is het afnemen van diagnostiek, zodat die route richting Bescherm Wonen ook mogelijk wordt.’

Samenwerking rondom plaatsingen in de maatschappelijke opvang is belangrijk en nodig; zowel met collega’s als met externe partners. Bij mensen met forse problematiek op meerdere levensgebieden maken medewerkers van De Voordeur een plan van aanpak samen met het Thuislozenloket waarin gemeente Enschede, Leger des Heils, wijkteam Enschede en Humanitas Onder Dak samenwerken.

‘We doen het met z’n allen. Eerst screenen wij de aanmeldingen, dan volgt de uitvraag en wordt de intake met de cliënt, verwijzer en begeleider en zorgregisseur van Humanitas Onder Dak gepland. Tijdens de uitvraag vragen we ook goed uit wat er allemaal al is gedaan om plaatsing binnen de maatschappelijke opvang te voorkomen. Hierin geven we de verwijzer ook geregeld ‘huiswerk mee’, ter voorkoming van instroom in de opvang. We hebben nauw contact met zorgregisseurs binnen onze organisatie en vaste partners als gemeenten, Tactus, Mediant en T-Team bij het vinden van de beste oplossingen. We hebben zicht op alle mogelijkheden en beschikbare plekken binnen onze voorzieningen, maar het uiteindelijke akkoord voor een plaatsing in de opvang verloopt via de gemeente. Wij zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat mensen de juiste wegen bewandelen. Vanaf de intake geven we dan het stokje over aan onze collega’s van Opvang of Wonen’

Deel dit artikel

Terug naar het nieuwsoverzicht